Fasa
Pengajaran
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
||||||||||||||||||||||||||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
||||||||||||||||||||||||||||
Set
Induksi/
Menjana
Idea
(3 minit)
|
Pengenalan
Tajuk
Pengajaran dengan
Menyatakan Tempat Perlindungan Haiwan
|
1. Menghubung
kaitkan pengetahuan sedia pada murid dengan menunjukkan gambar dan menyoal
soalan yang berkaitan dengan tempat tinggal haiwan untuk hidup.
2.
Guru
memaparkan gambar arnab dan 3 jenis tempat tinggal haiwan pada papan putih
seperti di sebelah.
3.
Guru
meminta murid-murid memerhatikan gambar yang dipaparkan pada papan putih.
4.
Sesi
soal jawab kelas:
Mengikut
tempat tinggal haiwan, guru menyoal murid
i. Pernahkah
kamu memelihara arnab?
ii. Berdasarkan
3 keping gambar tempat tinggal haiwan, arnab lebih sesuai tinggal di mana?
iii. Mengapakah
tempat B sesuai bagi arnab untuk tinggal?
iv. Mengapakah
arnab tidak sesuai tinggal dalam tempat C
|
1. Murid-murid
memerhati gambar yang dipaparkan oleh guru.
2. Murid-murid
menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
Jawapan:
i.
Bebas menjawab. Ya/ Tidak
ii. Tempat B
iii. Sangkar
dapat memberikan arnab untuk bernafas.
iv. Arnab
tidak dapat bernafas dalam akuarium.
|
Strategi/ teknik:
Sesi soal jawab kelas
KPS:
Berkomuni-kasi
Memerhati
Menginferens
KBS:
Menghubungkait
ABM
Gambar
|
|||||||||||||||||||||||||
Pencetusan Idea
(10 minit)
|
Aktiviti Memadankan Haiwan Dengan Tempat
Perlindungannya
|
1. Berdasarkan
soalan-soalan tersebut, guru mengaitkan dengan tempat perlindungan haiwan.
Contoh:
kolam, gua, pokok, dalam tanah dan padang rumput.
2. Guru
memaparkan 5 keping gambar tempat perlindungan haiwan pada papan putih.
3. Guru
meminta 5 orang murid memadankan gambar haiwan dengan mengikut tempat
perlindungan haiwan.
4. Guru
berbincang jawapan dengan murid-murid.
5. Sesi soal
jawab kelas:
i. Apakah
yang akan terjadi jika ikan tinggal di hutan? Mengapakah ikan itu mati?
ii. Mengapakah
kuda sesuai tinggal di padang rumput?
iii. Mengapakah
cacing tinggal dalam tanah?
iv. Katak
sesuai tinggal di mana?
v. Mengapakah
katak sesuai tinggal di darat dan di air?
vi. Mengapakah
tempat perlindungan itu penting kepada haiwan?
|
1. 5 orang
murid tampil ke depan dan memadankan gambar haiwan mengikut tempat
perlindungan haiwan.
2. Murid-murid
berbincang jawapan bersama guru.
3. Murid-murid
menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
Jawapan:
i. Ikan akan
mati. Kerana ikan memerlukan air untuk hidup.
ii. Kuda
memerlukan udara untuk bernafas di atas darat dan memerlukan makanan seperti
rumput.
iii. Cacing
memerlukan tempat yang lembap untuk hidup.
iv. Di darat
/ di dalam air.
v. Katak
merupakan amfibia yang sesuai tinggal di darat dan dalam air.
vi. Haiwan
memerlukan tempat perlindungan untuk melindungi diri daripada bahaya, panas
dan hujan.
|
Strategi/ teknik:
Sesi
soal jawab kelas
KPS:
1. Berkomunikasi
2. Meramal
3. Menginferens
KBS:
1. Menghubungkait
2. Mengelas
Nilai
Murni:
Minat dan bersifat ingin tahu tentang alam
sekeliling
Tahap
Kognitif:
1. Pengetahuan
2. Kefahaman
ABM:
· Gambar
· Kad
perkataan
|
|||||||||||||||||||||||||
Penstruktur Semula Idea
(10 minit)
|
Aktiviti Kumpulan: Mengelas Haiwan Dengan Tempat
Perlindungan Haiwan.
Contoh :
kolam, gua, pokok, dalam tanah dan padang rumput.
|
1. Guru mengagihkan
murid-murid kepada 2 kumpulan.
2. Guru
meminta murid-murid mengeluarkan gambar haiwan yang telah disediakan.
3. Guru
meminta murid-murid menampalkan gambar-gambar haiwan mengikut kumpulan tempat
perlindungan haiwan pada sekeping kad manila.
4. Guru
mengawasi kelas sambil member bimbingan kepada murid.
5. Guru
meminta ketua kumpulan tampil ke depan dan memaparkan hasil kerja
kumpulannya.
6. Guru
membuat perbincangan bersama murid-murid.
|
1. Murid-murid
bergerak mengikut kumpulan sendiri.
2. Murid-murid
mengeluarkan gambar haiwan yang disediakan.
3. Murid-murid
mengkategorikan gambar-gambar haiwan mengikut tempat perlindungan haiwan pada
kad manila.
4. Ketua
kumpulan tampil ke depan dan memaparkan hasil kerja kumpulannya pada papan
putih.
5. Murid-murid
berbincang bersama guru.
|
KPS:
1. Berkomunikasi
2. Mengelas
KMS:
Mengendalikan
spesimen hidup betul dan cermat
KBS:
1. Mengumpul
dan mengelas
2. Menghubungkait
Nilai Murni:
Bekerjasama
ABM
·
Kad
manila
·
Gambar-gambar
haiwan
·
Pen marker
|
|||||||||||||||||||||||||
Aplikasi Idea
(5 minit)
|
Aktiviti Pengayahan
Lemabaran kerja-
Rujuk Lampiran 1 & 2
|
1.
Guru memberi lembaran kerja kepada setiap murid.
2.
Guru memberi arahan dan menerangkan cara membuat
aktiviti lembaran kerja.
3.
Guru mengawas kelas sambil memberi bimbingan
kepada murid.
|
1.
Murid-murid
mendengar arahan dan penerangan guru.
2.
Murid-murid
membuat lembaran kerja yang diberi oleh guru.
|
Tahap Kognitif:
1. Pengetahuan
2. Aplikasi
ABM
Lembaran kerja
|
|||||||||||||||||||||||||
Refleksi/
Penutup
(2
minit)
|
Permainan puzzle
|
1. Guru
memaparkan kad manila yang mengandungi huruf dan meminta murid membulatkan
tempat perlindungan yang telah pelajari.
2. Guru
menasihati murid-murid supaya menghargai alam sekitar dengan tidak membakar
hutan sewenang-wenangnya bagi mengelakkan kepupusan haiwan.
|
1. Murid-murid
tampil ke depan dan membulatkan tempat perlindungan yang telah pelajari pada
kad manila.
2. Murid-murid
mendengar kesimpulan pengajaran yang dibuat oleh guru.
|
Nilai Murni:
Bertanggungjawab terhadap alam sekitar
ABM
Puzzle
|
Sunday, 22 April 2012
Rancangan Pengajaran Harian MACRO
Labels:
MACRO teaching
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment